Julkalender på webben

Många företag har en julkalender på hemsidan, antingen med utlottning eller ett priserbjudande. Vilket funkar bäst? Har tyvärr ingen statistik på detta, men jag kan tro att om man är med i en utlottning där vinstresultatet inte kommer förrän långt senare t.ex. i slutet av december eller januari så går man ju inte och köper den produkten, eller?

Jag är för att man ska göra det så enkelt som möjligt för kunden i en webshop, jag avskyr vara tvungen att bli ”medlem”  bara för att göra ett köp. Jag förstår så klart att webshopen vill ha uppgifter för sin analys och att det blir enklare för mig som kund i längden, framför allt när jag kan logga in och titta på t.ex. orderhistorik. Men det ska vara mitt val inte ett tvång från webshopens sida. Därför gillade jag Jysks julkalender, de har en för kunden mycket enkelt erbjudande. Man registrerar sig för julkalendern och får ett mail varje dag en länk att klicka på, där svarar man på den obligatoriska frågan, klart! Så enkelt, inga fler uppgifter att fylla i , allt finns med i eller kopplat till länken som skickas. Men jag tror tyvärr att ett bra erbjudande på en intressant produkt ökar merförsäljningen och kringförsäljningen än en utlottning. Vissa butiker/webbshopar kör inget alls, men är det så bra? Eftersom alla har så mycket reklam så är det lätt att om man inte marknadsför sig alls under december så glöms man bort under den månaden.