Kommer Facebook att överleva?

Av | 18 januari, 2016

Alla skriver att Facebook-eran är över men är den verkligen det?
OK det finns knappt några tonåringar som använder Facebook men än så länge är det väldigt många vuxna i Sverige som fortfarande kollar Facebook-flödet varje dag, så är din målgrupp över 20 år och boende i Sverige så borde du fortfarande satsa på Facebook.

Men användandet har ändrats, från att uppdatera sin status och bilder på vad du gör och äter eller söka bekräftelse så använder många FB som en (snäv) omvärldsbevakning. Visst är det fortfarande uppdateringar på ”här är jag på min underbara semester” men allt fler delar intressanta artiklar, allt ifrån träningstips till vad som händer i Syrien. Vad jag menar med ”snäv” är att det är trots allt de företag och grupper jag redan tycker om som jag ser och ”mina vänner” är ofta likasinnade så de delar också liknande inlägg. Det här marknadsföring kommer in.

Så hur ska jag nå ut till de som inte känner till vad vi gör eller säljer?
Det är samma som gäller detta år som för föregående, bra inlägg och sponsrade inlägg med content marketing. Men försök tänk till en extra gång, vad är det jag kan förmedla för intressant som så klart har en anknytning till det jag säljer och sponsra det istället för dina produkter eller tjänster. Tänk dig att du skriver en tidning där du har målgruppen i fokus,  gör en ”persona” och skriv artiklar på vad som kan intressera denna ”persona” och sponsra dessa artiklar. Lite långsiktigt arbete men jag lovar att det fungerar.

One thought on “Kommer Facebook att överleva?

  1. emma

    Jag tycker Facebook är mer som en ”samlingskanal” där man på något sätt håller samman kanalerna. Det är lite som ett ”hem” där man har kontakter i alla åldrar och gör reklam för sina andra kanaler.

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *