Mäta kvalitet på sociala medier

Anders Mildner skriver på SvD.se (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/delbart-inte-lika-med-kvalitet_7982574.svd?utm_source=sharing&utm_medium=clipboard&utm_campaign=20130310) hur mäter vi kvalitet på Internet? Nu skriver han om det utifrån ett journalistiskt perspektiv dvs intressanta artiklar av journalister men det får mig att tänka på digital marknadsföring. Bara för att en bild eller ett inlägg får väldigt många delningar betyder det inte att t.ex. produkten eller varumärket får många kunder. Jag tänker främst på det som delas på Facebook, många bilder som delas där är ”gulliga”, annorlunda, konstiga eller någon det är synd om. Det är rätt svårt att sätta de attributen på ett varumärke eller en produkt man vill sälja. Det finns dessutom många personer på Facebook som bara ”skapar” dessa bilder för att få många ”likes” eller kommentarer så att de sprids ännu mer. För att sedan kunna sälja sig till företag, men når deras budskap till rätt sorts personer? Till rätt målgrupp?