Mäta social media

Hur mäter man den digitala marknadsföringen och sociala medier? Det bästa är att bestämma sig för vad man vill uppnå och vad det ska leda till. Men det är lätt att bestämma sig för ett antal klick och därefter uppnå det. Det finns flera olika sätt att få antal klick. Om man bara vill uppnå ett antal klick i t.ex. Google Adwords, Facebookannonser eller bloggannonser då är det bara att lägga in en hög med pengar för den kampanjen så får du väldigt många klick. Har du inte en webshop så är det svårt att se om den genererar ökad försäljning för företaget.

Det finns också en del ”oseriösa” metoder för att nå antal ”likes”, twitterföljare, antal som har sett youtubefilmen eller väldigt många bloggläsare, men det leder inte till ökad försäljning vilket ett företag oftast vill uppnå. Vill man bygga varumärket så tar det lång tid, oftast mycket längre än man tror.

Tyvärr vet inte alltid företagets ledning hur de ska läsa av sociala mediers resultat, vissa vill endast se många antal klick, men i relation till vad? Det går att jämföra med tidigare inlägg, att de ständigt ska öka. Man kan också jämföra med konkurrenterna eller liknande sidor. Bättre är Facebooks ”…pratar om det”. Då vet man åtminstone att så många skickar budskapet vidare. Annars måste man göra kundundersökningar för att se om det ger resultat.