Responsiv hemsida

Av | 26 januari, 2015

Hemsidan eller webbplatsen bör vara kärnan i den digitala kommunikationen, dit alla länkar leder till eller åtminstone så småningom. Är det en webshop så måste det alltid finnas en länk dit från alla digitala kanaler men också i print. Där ska all basfakta finnas om företaget och den ska alltid vara aktuell. Jag tycker även man startsidan ska ha en kolumn med ”Nyheter”, det måste finnas något att skriva en gång i veckan eller åtminstone en gång i månaden. Ibland kan jag undra om företaget ens existerar när jag märker att inget har uppdaterats på förstasidan på flera år, det tar max 5 min att lägga in en ”nyhet” och med det inlägget så lever sidan och även företaget.

Idag måste även hemsidan vara responsiv, det räcker inte med mobilanpassad!
mobiltidSOI2014

Bild från SOI2014

Måste kanske förklara att responsiv betyder att sidan anpassas till den apparat du använder och mobilanpassad innebär bara att sidan fungerar i mobilen. Med en responsiv sida så scrollar du nedåt och skillnaden med en mobilanpassad måste du scrolla åt sidan och zooma för att se. Det ska inte förväxlas med att vara en ”app”, vilket tydligen en del tror är samma sak (se: Företagsapp) men de programmeras på olika sätt och bör användas till olika ändamål.

Det behöver inte vara dyrt, WordPress har många snygga gratis responsiva mallar – använd dem. Spara pengarna ni skänker till SEO-företag och lägg dem på en bra fungerande responsiv hemsida,
hellre det än en superdesignad som inte fungerar i mobilen. Är det väldigt stor webbplats bör ni fundera på om ni kanske ska göra en egen version för mobilen eftersom det finns risk för att den blir trög.
Läs gärna på: The Importance of Responsive Web Design for SMB Sites

Viktigt att tänka på är att Google gärna ser att din sida är ”Mobilvänlig” och därför kommer dessa sidor högre upp vid sökning i mobilen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *