Strategi för Pinterest

Av | 8 september, 2014

Varför ska ni synas på Pinterest?
Vilka är målgruppen?
Vad är målet?

Utifrån svaren på dessa frågor så kan ni gå vidare till nästa fråga:
Hur och med vad ska ni synas på Pinterest?

Kanske kan ni hitta på en annan  vinkel för ert företag/produkt – som passar Pinterest? Det är många bilder med design och inredning där men också blommor och trädgård. Om ni nu inte håller på med design?  Det går att få till fina bilder i alla fall men de bör vara något estetiska hos Pinterest, tycker jag, inspirationsbilder eller info bilder. Vardagliga ”snapshot”-bilder passar bättre på Instagram. Om ni tillhandahåller tjänster så får ni tänka runt om kring det, ni kan t.ex. göra en ”mood”-board, visa fina presentationsbilder, infografik och liknande. Ni kan också lägga ”hemliga”-bilder i en dold mapp (se även ”Nytt på Pinterest”), bilder som t.ex. konkurrenterna inte får se, kanske bilder som konkurrenterna har (för konkurrentanalys) eller inspiration för framtiden.

Även på Pinterest gäller det att desto mer aktiv du är ju mer följare och spridning får du.
Följ t.ex. leverantörer och de som nämner er. Var inte rädd för att följa privatpersoner, de är förhoppningsvis era kunder (eller blir) och budbärare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *