Unga kommunikatörer i sociala medier

Med hänvisning till Webbdagarna 2013 i Stockholm och avsnittet: ”Så tänker en Youtube-stjärna” (http://internetworld.idg.se/2.1006/1.496048/sa-tanker-en-youtube-stjarna). Det är jätteroligt, intressant och imponerande att svenska ungdomar är så duktiga på marknadsföring och framför allt sociala medier, så även min äldsta dotter.
Men man får inte glömma bort att barn/ungdomar fungerar och använder sociala medier på ett annat sätt än vuxna.
Som exempel:
Ungdomar; delar allt det tycker är roligt – Vuxna; funderar lite extra innan vi delger vad vi tycker och tänker: är det ok? Vad tycker andra om jag delar detta?
Ungdomar; har tid att sitta vid datorn/mobilen och surfa runt och gör det väldigt ofta (många i alla fall) – Vuxna; har inte riktigt lika mycket tid till detta.
Ungdomar; skaffar sig många ”vänner” och väldigt många de inte känner eftersom det ger en status att ”känna” många – Vuxna; är mer restriktiva vilka vi känner och kanske inte vill ”känna” främmande personer.
Ungdomar; kommenterar andras inlägg mycket oftare (vilket genererar större spridning) – Vuxna; läser hellre ”anonymt”, kanske pratar om det i verkliga livet men sällan kommenterar, eventuellt kommenterar det vi tycker illa om men sällan ger positiva kommentarer.
Ungdomar; bryr sig inte om suddiga bilder, skakiga videos eller stavfel – Vuxna; är mer kritiska till detta och missar därför ibland budskapet.

Men framför allt har ungdomar tid och nyfikenhet att testa sig fram vilket tyvärr vi som jobbar med inte alltid har. Så visst finns det tips att ta till sig men allt fungerar kanske på äldre mottagare.