Webshop

De riktiga butikerna kommer alltid att finnas, de kommer att vara en social sak att träffas och strosa runt i butiker och köpcentrum. Det gör inte webshopen mindre attraktiv eller onödig. En webshop fungerar som en marknadsföringskanal samtidigt som en butik. De ska inte utesluta varandra eller konkurrera med varandra. Det har tagit många år innan butiksägarna har förstått att man kan faktiskt ha en webshop och butik samtidigt. Det är inte så att det vräker in beställningar från webshopen meddetsamma. Men en webshop måste även marknadsföra sig i andra kanaler som t.ex. sociala medier.

Angående artikeln hos MarketingProfs (http://www.marketingprofs.com/charts/2013/10551/social-media-becomes-less-important-to-teens-prefer-to-shop-in-store-than-online) så önskar jag åter igen en svensk undersökning för att se hur de som bor i Sverige gör. Man får inte glömma att ungdomar kan ha svårt att shoppa i webshopar då många inte har något betalmedel som fungerar online. Av egen erfarenghet så delar de gärna vad de har köpt eller önslkar att köpa på Instagram, tyvärr gör inte vuxna det i samma utsträckning. En del lägger sina ”önskningar” på Pinterest så det är där en webshops bilder ska försöka komma med. Det kräver dock fina bilder som man gärna vill lägga in där, på sin ”board”. Webshopen borde ha både konstnärliga mood bilder som nyttiga info bilder. Allt för att besökaren ska känna sig sugen som att förstå hur produkten ser ut. Men det räcker så klart inte, det gäller att sprida varumärket också, även där fungerar sociala medier.